Hvordan oppdaterer du deg faglig?

I den samme spørreundersøkelsen der vi spør etter faglige interesser, spør vi om hvordan våre IKT(inkl.IT og tele)-medlemmer oppdaterer seg faglig.

ordsky

Hvordan IKT-medlemmene (alle aldersgrupper) oppdaterer seg faglig. Svarene er redigert til felles begreper. LinkedIn, twitter og blogger gir også treff på sosiale medier. Internett, nett, web og www er notert som web, etc

Det er påfallende hvor sterkt sosiale medier som twitter og blogger står blant våre yngste medlemmer innen IKT-området. Sammen med bøker og artikler er disse de viktigste virkemidlene for faglig oppdatering for medlemmer under 30 år.

IKT-medlemmer fra 30-39 år, 40-49 år og 50-59 år svarer ganske likt. For denne gruppen kommer kurs inn som viktigste verktøy for faglig oppdatering. Kolleger og det man lærer i arbeidet man utfører, står også sentralt for den faglige oppdateringen i hele denne aldersgruppen.

For IKT-medlemmer over 60 år er konferanser det viktigste verktøyet for faglig oppdatering.

Hvilke media bruker du til faglig oppdatering?
Vi spør også hvilke medier som er viktige for faglig oppdatering. Ordskyen under viser hvilke medier som er viktige for våre IKT-medlemmer under 40 år:

ordsky - viktigste media

Ordskyen viser hva medlemmer under 40 år i fagområdet «IKT, IT og tele» har svart på hva som er viktigste media for faglig oppdatering

Blogger utpeker seg som svært viktig for IKT-medlemmene våre under 40 år.

Om vi sammenligner med besvarelsene fra IKT-medlemmer over 50 år, så ser vi at blogger og sosiale medier svekkes. Også forum svekkes, mens LinkedIn blir viktigere.

ordsky som representerer viktigste media for faglig oppdatering for IKT-medlemmer over 50 år.

Ordskyen viser hva IKT-medlemmer over 50 år har svart på hva som er viktigste media for faglig oppdatering

I gruppen over 50 år svarer en del at de bruker Teknisk Ukeblad (TU) til faglig oppdatering. Tekna har ingen redaksjonell påvirkning på TU, men som deleier er dette allikevel hyggelig

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommenter